Digitális témahét 2022
Idén elnyertük a
Biztonságos Óvoda címet, ezért a közlekedéssel kapcsolatos témaheteinket
kiegészítettük digitalizált feladatokkal, melyben 5 csoport vett részt
óvodánkban. (Csigabiga, Süni, Szivárvány, Pitypang, Kisvakond). Intézményünk
idén jelentkezett először a Digitális témahétre, mely kapcsán az öt csoport egy
közös projektet készített Közlekedés és digitalizáció címmel. Projektünk a
biztonságos közlekedés témája köré épül fel. Külön figyelmet szentelünk a mindennapokban
a gyermekek biztonságos és gyalogos közlekedési ismereteinek elsajátítására,
gyakoroltatására, ellenőrzésére. Évről – évre rendszerezzük és bővítjük a
gyermekek tudását a szárazföldi, vízi, légi és űrhajós közlekedési eszközök
témakörében. Változatos és játékos feladatok segítségével ismertetjük meg a
gyerekeket különböző IKT eszközök és programok használatával. A digitális
eszközök használatával fejlesztjük a gyermekek gondolkodását, problémamegoldó
képességét és a digitális eszközök célszerű használatára nevelünk.
A gyerekek életkori sajátosságainak
figyelembevételével az öt részt vevő csoport a következő feladatokból
válogathatott:
Külső világ tevékeny megismerése – környezeti és matematikai
tartalommal:
20-25 perc
- Közlekedés földön, vízen,
levegőben, űrben - A gyerekek fényképeket készítenek különböző
közlekedési eszközökről (pl. autó, roller, bicikli, busz, mentőhelikopter). - A gyerekekkel videókat
nézünk meg közösen a biztonságos gyalogos közlekedésről és a közlekedési
táblákról. - Ezután megbeszéljük a
közlekedési szabályokat, játékos formában csoportosítjuk a járműveket a
közlekedés helye szerint, melyhez számítógépen, laptopon és interaktív táblán
játszható játékokat és feladatokat is készítettem. - A matematikai tartalmat
szintén megtöltöttük interaktív tartalommal, számlálós, halmazalkotós játékokat
készítettünk.
Mese-vers tevékenység keretén belül a kiscsoportos
óvodapedagógus (Pásztor Zsófia) írt egy mesét, melyhez a Csigabiga, Kisvakond,
Szivárvány, Pitypang és a Süni csoport rajzos illusztrációt készítettek. Ebből
mesevideó készült, melyet lejátszottuk a gyermekeknek. (15
perc)
- Csoportunk kedvenc verse a Vasárnapi utazás és a Megy a hajó a Dunán, ezeket laptopon néztünk meg és együtt mondtuk a mesélővel. Még egy kedvencünk van, ez pedig Lackfi János: Legjobb autók című verse, melyhez járműveket kerestem az interneten és a gyermekekkel közösen lelamináltuk.
Ének-zene:
Kedvenc dalaink közé tartoznak Gryllus Vilmos közlekedéssel kapcsolatos
dalai, és a Jön a kocsi most érkeztünk c. dal. Utóbbihoz írtam még pár
versszakot, jelenleg mi jellemzi a közlekedési szokásainkat, hogy az udvarunk
felújítás alatt áll. Sokat buszozunk már pár hónapja, melyet nagyon élveznek
óvodásaink. A dalt gitárral kísérem. Készítettünk hozzá közösen egy videoklipet a gyerekek által készített
alkotások felhasználásával.
- Saját dalunkon kívül
különböző zenés videókat nézünk meg közösen, megbeszéljük tartalmukat, bővítjük
a gyerekek ismereteit, szókincsét. - További közlekedéssel
kapcsolatos mondókák ismétlésével tesszük még változatosabbá a
tevékenységeinket (pl. Poros úton, Megy a hajó, …)melyhez az interaktív táblán
bekapcsoljuk a metronómot.
A rajzolás, barkácsolás, kézimunka
tevékenység keretében a gyerekeknek lehetőséget biztosítunk a közösen írt mese
illusztrálására, külső világ tevékeny
megismerésére matematikai tartalommal tangram készítése közben. (15-20 perc)
- Ezen kívül informatikai
eszközökön való rajzolásra is lehetőséget adok. Rajzolóprogramok segítségével a
gyerekek kísérletezhetnek a számítógépen, laptopon, interaktív táblán
(járműveket, közlekedési táblákat is rajzolhatnak). - A legnagyobbak az óvó
nénikkel együtt közlekedési képeket, tangrammot készítettek színes papírból
kreatívan, melyet aztán lelamináltak. Sorvezető, számolós színezőket pedig a
gyermekek választhattak a Bal Kincs Novumos kiadványunkból és
lefénymásolhatták, megoldhatták. A digitális témahét kapcsán több pályázat is
zajlik óvodánkban (Közlekedési rajzpályázat, mely kapcsán gyönyörű rajzok,
alkotások születtek. Ebben a feladatban a gyerekek megismerték az irodai gépek
funkcióit is. - Az elkészült műveket
galériába rendezzük, illetve közös videót is készítünk belőle.
Mozgásos játékokat
is terveztünk a hétre. Közlekedéssel kapcsolatos feladatokat és zenés tornát készítettem elő számukra közlekedési dalokból, melyet
mobiltelefonnal és JBL bluetooth hangszóróval kapcsoltam be számukra. Ezen
kívül a biztonságos óvoda program kapcsán tanult játékokat, feladatokat is
ismételjük. A digitális témahét utolsó napján rendőrnénik is érkeztek
óvodánkba, ők a gyalogos és kerékpáros közlekedés kapcsán interaktív és
szituációs játékokat hoztak óvodásainknak. (50 perces foglalkozás)
Anyanyelvi fejlesztés keretein belül ajak és légzőgyakorlatokkal tettük színesebbé a
tevékenységeinket (pl. hangutánzás, fújó játékok). (Mindennap 15 perc)
Azok a gyermekek, akik betegség miatt személyesen
nem tudtak részt
venni a játékos feladatokban, azok otthon is el tudták végezni a feladatokat, ha a Padleten és honlapon tájékozódtak az eseményekről. Erre
folyamatosan biztattam a szülőket a facebook zárt csoportunkban. A szülők segítségével a távollévő
gyermekeink is kivehették részüket.
Differenciálás:
- A meghatározott feladatokat
nehezedő sorrendben kínáltam fel a gyermekeknek. Azok a gyerekek, akik
élvezettel vettek részt a digitális tevékenységekben, azok a hét folyamán
többször is választhattak a feladatok közül. (számítógép, laptop, mobiltelefon,
interaktív tábla) Akiknek nehezebben ment, ők a könnyebb, gyorsabban
elkészíthető játékokat kapták meg. Amikor láttuk, hogy a gyermek segítségre
szorul, ott megkapta a kellő felnőtt segítséget is. Egyes esetekben a gyerekek
együtt, kisebb csoportokban is dolgozhattak. - A digitális témahéten,
illetve folyamatosan feltöltésre kerülnek az elkészült munkák, melyet a honlapunkon
közzé is tettünk, hogy a szülők is megtekinthessék.
Tudatos és biztonságos médiahasználat:
- Digitális eszközök
használatának megbeszélése, bemutatása, gyakoroltatása. - A használt weboldalakat
körültekintően válogattuk meg. - Bekapcsolatuk a
gyermekeket védő szolgáltatásokat, adatvédelmi beállításokat. - Felhívtuk a gyerekek
figyelmét arra, hogy milyen időkorlátokkal használhatták a bent lévő
eszközöket, beszélgettünk velük arról, hogy milyen káros hatásai lehetnek
annak, ha valaki túl sokat néz televíziót, túl sokat számítógépezik,
tabletezik, mobiltelefont használ vagy Xboxozik. - Minden esetben
megbeszéltük a videókon látott tartalmakat.
A digitális témahéten az alábbi technológiákat, eszközöket, forrásokat,
játékokat és feladatokat használjuk óvodásainkkal:
Hardver, szoftver:
Óvodai számítógépek (2 db)
Interaktív tábla (1 db)
Projektor (1 db)
Lamináló gép (1 db)
Fénymásoló gép (1 db)
JBL bluetooth hangszóró (1 db)
Az óvodapedagógus saját notebook- mobiltelefon-
kamerája
Nyomtatott források:
Bal–Kincs –
Képességfejlesztő feladatok gyűjteménye bal- és jobbkezes óvodásoknak (136
szabadon másolható feladatlap)
NOVUM szakkönyvek (Óvodai
projekttervek)
Kreatív
eszközök:
- színes papír,
- kartonpapír,
- rajzlap,
- lamináló fólia,
- színes képek, sablonok,
- ceruza,
- filctoll,
- ragasztó,
- spatula,
- olló.
Számítógépes,
telefonos programok, alkalmazások:
- Power Point,
- Padlet,
- MozaBook,
- DaVinciKids (1 hónapos hozzáférést
kaptam a Pedagógus Oszkár díj középdöntőbe jutás kapcsán), ezért a
mobiltelefonon közlekedési játékokat játszottak óvodásaim - Windows Videószerkesztő,
- Nero, Movavi videószerkesztő
Online
oldalak, források:
- https://wordwall.net/
- https://learningapps.org/
- https://www.jigsawplanet.com/
- www.okosdoboz.hu
- https://www.youtube.com
- https://wordart.com/
- pinterest.com
- Google űrlap/drive
Versek,
mondókák, zenehallgatás, videók:
- Lackfi
János: Legjobb autók
- Jön a kocsi most érkeztünk (+átköltés)
- Buborék együttes : Mire jók a jelzőtáblák
- Közlekedj okosan videó
- https://www.youtube.com/watch?v=kBOqG4ghG1U
- Bence közlekedik: (17 perces) videó
- Kresz mese 1.
- Kresz mese 2.
https://www.youtube.com/channel/UCIyLvX5xxKjo1tZq-yL8rwA
Az óvoda által készített digitális feladatok:
MozaWeb/MozaBook
https://www.mozaweb.hu/hu/mblite.php?cmd=open&uf_id=3511850&page=2
- Játékaink:
https://wordwall.net/hu/resource/30962247
- Memória játék:
https://learningapps.org/watch?v=peqsk9ms222
- Közlekedési eszközök csoportosítása:
https://learningapps.org/watch?v=prs2dye8a22
- Közlekedési táblák:
https://wordwall.net/hu/resource/30963344
- Közlekedési eszközök hangja:
https://learningapps.org/watch?v=p13k7ctpj22
- Kirakók:
https://www.jigsawplanet.com/Andineni81?rc=upuzzles&ts=k%C3%B6zleked%C3%A9s
- Matematikai játék:
https://wordwall.net/hu/resource/31281806
Fotóalbum https://www.youtube.com/watch?v=OgPDSzDHajo
Fénymásol a csapat a digitális témahéten https://www.youtube.com/watch?v=MfmwCPmZTHY
Számítógépes játékok a mindennapokbanhttps://www.youtube.com/watch?v=QpmcRG6lAIw
Rajzpályázat (Így közlekedtek Ti!) a digitális témahétenhttps://www.youtube.com/watch?v=2eYNYzv-P2o
Torna JBL + biztonságos közlekedés gyakorlása a digitális témahétenhttps://www.youtube.com/watch?v=Z9s4Q5Vj4AU
Vizuális tevékenységeink a digitális témahétenhttps://www.youtube.com/watch?v=yleu8A0JbT4
Mobiltelefon és a DaVinci Kids alkalmazás a digitális témahétenhttps://www.youtube.com/watch?v=XT-Ra2bjU2w
Interaktív tábla ovisokkal https://www.youtube.com/watch?v=gFp520EKTqM
Ének-zene, rajzpályázat, mondóka és filmnézés a digitális témahéten https://www.youtube.com/watch?v=sWbW2OxkUoU
Bori a városban mese, melyet Zsófi néni írt és a Napsugár ovisok illusztráltak https://www.youtube.com/watch?v=s3sBnQNGFjQ
Rendőrnénik az oviban https://1drv.ms/u/s!AnpV3hsI3gf7g9M7bFS1LK3NUto75Q?e=dlV5vQ
Közlekedés és digitalizáció projekt
Animáció,
videó szerkesztés, vágás, zene: Mészárosné Ádám Andrea, óvodapedagógus