Digitális témahét 2022

Digitális témahét 2022
Digitális témahét 2022

Idén elnyertük a
Biztonságos Óvoda címet, ezért a közlekedéssel kapcsolatos témaheteinket
kiegészítettük digitalizált feladatokkal, melyben 5 csoport vett részt
óvodánkban. (Csigabiga, Süni, Szivárvány, Pitypang, Kisvakond). Intézményünk
idén jelentkezett először a Digitális témahétre, mely kapcsán az öt csoport egy
közös projektet készített Közlekedés és digitalizáció címmel. Projektünk a
biztonságos közlekedés témája köré épül fel. Külön figyelmet szentelünk a mindennapokban
a gyermekek biztonságos és gyalogos közlekedési ismereteinek elsajátítására,
gyakoroltatására, ellenőrzésére. Évről – évre rendszerezzük és bővítjük a
gyermekek tudását a szárazföldi, vízi, légi és űrhajós közlekedési eszközök
témakörében. Változatos és játékos feladatok segítségével ismertetjük meg a
gyerekeket különböző IKT eszközök és programok használatával. A digitális
eszközök használatával fejlesztjük a gyermekek gondolkodását, problémamegoldó
képességét és a digitális eszközök célszerű használatára nevelünk.

A gyerekek életkori sajátosságainak
figyelembevételével az öt részt vevő csoport a következő feladatokból
válogathatott:

Külső világ tevékeny megismerése – környezeti és matematikai
tartalommal
:
20-25 perc

  • Közlekedés földön, vízen,
    levegőben, űrben
  •  A gyerekek fényképeket készítenek különböző
    közlekedési eszközökről (pl. autó, roller, bicikli, busz, mentőhelikopter).
  • A gyerekekkel videókat
    nézünk meg közösen a biztonságos gyalogos közlekedésről és a közlekedési
    táblákról.
  • Ezután megbeszéljük a
    közlekedési szabályokat, játékos formában csoportosítjuk a járműveket a
    közlekedés helye szerint, melyhez számítógépen, laptopon és interaktív táblán
    játszható játékokat és feladatokat is készítettem.
  • A matematikai tartalmat
    szintén megtöltöttük interaktív tartalommal, számlálós, halmazalkotós játékokat
    készítettünk.

Mese-vers tevékenység keretén belül a kiscsoportos
óvodapedagógus (Pásztor Zsófia) írt egy mesét, melyhez a Csigabiga, Kisvakond,
Szivárvány, Pitypang és a Süni csoport rajzos illusztrációt készítettek. Ebből
mesevideó készült, melyet lejátszottuk a gyermekeknek. (15
perc)

  • Csoportunk kedvenc verse a Vasárnapi utazás és a Megy a hajó a Dunán, ezeket laptopon néztünk meg és együtt mondtuk a mesélővel. Még egy kedvencünk van, ez pedig Lackfi János: Legjobb autók című verse, melyhez járműveket kerestem az interneten és a gyermekekkel közösen lelamináltuk.

Ének-zene:
Kedvenc dalaink közé tartoznak Gryllus Vilmos közlekedéssel kapcsolatos
dalai, és a Jön a kocsi most érkeztünk c. dal. Utóbbihoz írtam még pár
versszakot, jelenleg mi jellemzi a közlekedési szokásainkat, hogy az udvarunk
felújítás alatt áll. Sokat buszozunk már pár hónapja, melyet nagyon élveznek
óvodásaink. A dalt gitárral kísérem. Készítettünk hozzá közösen egy videoklipet a gyerekek által készített
alkotások felhasználásával.

  • Saját dalunkon kívül
    különböző zenés videókat nézünk meg közösen, megbeszéljük tartalmukat, bővítjük
    a gyerekek ismereteit, szókincsét.
  • További közlekedéssel
    kapcsolatos mondókák ismétlésével tesszük még változatosabbá a
    tevékenységeinket (pl. Poros úton, Megy a hajó, …)melyhez az interaktív táblán
    bekapcsoljuk a metronómot.

A rajzolás, barkácsolás, kézimunka
tevékenység keretében a gyerekeknek lehetőséget biztosítunk a közösen írt mese
illusztrálására, külső világ tevékeny
megismerésére matematikai tartalommal tangram készítése közben. (15-20 perc)

  • Ezen kívül informatikai
    eszközökön való rajzolásra is lehetőséget adok. Rajzolóprogramok segítségével a
    gyerekek kísérletezhetnek a számítógépen, laptopon, interaktív táblán
    (járműveket, közlekedési táblákat is rajzolhatnak).
  • A legnagyobbak az óvó
    nénikkel együtt közlekedési képeket, tangrammot készítettek színes papírból
    kreatívan, melyet aztán lelamináltak. Sorvezető, számolós színezőket pedig a
    gyermekek választhattak a Bal Kincs Novumos kiadványunkból és
    lefénymásolhatták, megoldhatták. A digitális témahét kapcsán több pályázat is
    zajlik óvodánkban (Közlekedési rajzpályázat, mely kapcsán gyönyörű rajzok,
    alkotások születtek. Ebben a feladatban a gyerekek megismerték az irodai gépek
    funkcióit is.
  • Az elkészült műveket
    galériába rendezzük, illetve közös videót is készítünk belőle.

Mozgásos játékokat
is terveztünk a hétre. Közlekedéssel kapcsolatos feladatokat és zenés tornát készítettem elő számukra közlekedési dalokból, melyet
mobiltelefonnal és JBL bluetooth hangszóróval kapcsoltam be számukra. Ezen
kívül a biztonságos óvoda program kapcsán tanult játékokat, feladatokat is
ismételjük. A digitális témahét utolsó napján rendőrnénik is érkeztek
óvodánkba, ők a gyalogos és kerékpáros közlekedés kapcsán interaktív és
szituációs játékokat hoztak óvodásainknak. (50 perces foglalkozás)

Anyanyelvi fejlesztés keretein belül ajak és légzőgyakorlatokkal tettük színesebbé a
tevékenységeinket (pl. hangutánzás, fújó játékok). (Mindennap 15 perc)

Azok a gyermekek, akik betegség miatt személyesen
nem tudtak részt
venni a játékos feladatokban, azok otthon is el tudták végezni a feladatokat, ha a Padleten és honlapon tájékozódtak az eseményekről. Erre
folyamatosan biztattam a szülőket a facebook zárt csoportunkban. A szülők segítségével a távollévő
gyermekeink is kivehették részüket.

Differenciálás:

  • A meghatározott feladatokat
    nehezedő sorrendben kínáltam fel a gyermekeknek. Azok a gyerekek, akik
    élvezettel vettek részt a digitális tevékenységekben, azok a hét folyamán
    többször is választhattak a feladatok közül. (számítógép, laptop, mobiltelefon,
    interaktív tábla) Akiknek nehezebben ment, ők a könnyebb, gyorsabban
    elkészíthető játékokat kapták meg. Amikor láttuk, hogy a gyermek segítségre
    szorul, ott megkapta a kellő felnőtt segítséget is. Egyes esetekben a gyerekek
    együtt, kisebb csoportokban is dolgozhattak.
  • A digitális témahéten,
    illetve folyamatosan feltöltésre kerülnek az elkészült munkák, melyet a honlapunkon
    közzé is tettünk, hogy a szülők is megtekinthessék.

Tudatos és biztonságos médiahasználat:

  • Digitális eszközök
    használatának megbeszélése, bemutatása, gyakoroltatása.
  • A használt weboldalakat
    körültekintően válogattuk meg.
  • Bekapcsolatuk a
    gyermekeket védő szolgáltatásokat, adatvédelmi beállításokat.
  • Felhívtuk a gyerekek
    figyelmét arra, hogy milyen időkorlátokkal használhatták a bent lévő
    eszközöket, beszélgettünk velük arról, hogy milyen káros hatásai lehetnek
    annak, ha valaki túl sokat néz televíziót, túl sokat számítógépezik,
    tabletezik, mobiltelefont használ vagy Xboxozik.
  • Minden esetben
    megbeszéltük a videókon látott tartalmakat.

A digitális témahéten az alábbi technológiákat, eszközöket, forrásokat,
játékokat és feladatokat használjuk óvodásainkkal:

Hardver, szoftver:

Óvodai számítógépek (2 db)

Interaktív tábla (1 db)

Projektor (1 db)

Lamináló gép (1 db)

Fénymásoló gép (1 db)

JBL bluetooth hangszóró (1 db)

Az óvodapedagógus saját notebook- mobiltelefon-
kamerája

Nyomtatott források:

Bal–Kincs –
Képességfejlesztő feladatok gyűjteménye bal- és jobbkezes óvodásoknak (136
szabadon másolható feladatlap)

NOVUM szakkönyvek (Óvodai
projekttervek)

Kreatív
eszközök:

  • színes papír,
  • kartonpapír,
  • rajzlap,
  • lamináló fólia,
  • színes képek, sablonok,
  • ceruza,
  • filctoll,
  • ragasztó,
  • spatula,
  • olló.

Számítógépes,
telefonos programok, alkalmazások:

  • Power Point,
  • Padlet,
  • MozaBook,
  • DaVinciKids (1 hónapos hozzáférést
    kaptam a Pedagógus Oszkár díj középdöntőbe jutás kapcsán), ezért a
    mobiltelefonon közlekedési játékokat játszottak óvodásaim
  • Windows Videószerkesztő,
  • Nero, Movavi videószerkesztő

Online
oldalak, források:

Források:

  • Gryllus Vilmos: Traktor
  • Gryllus
    Vilmos: Sorompó

Versek,
mondókák, zenehallgatás, videók:

  • Lackfi
    János: Legjobb autók
  • Megy a hajó a Dunán
  • Sárgarépa ez a busz
  • Baj van a részeg tengerésszel
  • Jön a kocsi most érkeztünk (+átköltés)
  • A busz kereke
  • Buborék együttes : Mire jók a jelzőtáblák
  • Kresz mese 1.
  • Kresz mese 2.

https://www.youtube.com/channel/UCIyLvX5xxKjo1tZq-yL8rwA

Az óvoda által készített digitális feladatok:

MozaWeb/MozaBook

https://www.mozaweb.hu/hu/mblite.php?cmd=open&uf_id=3511850&page=2

  • Játékaink:

https://wordwall.net/hu/resource/30962247

  • Memória játék:

https://learningapps.org/watch?v=peqsk9ms222

  • Közlekedési eszközök csoportosítása:

https://learningapps.org/watch?v=prs2dye8a22

  • Közlekedési táblák:

https://wordwall.net/hu/resource/30963344

  • Közlekedési eszközök hangja:

https://learningapps.org/watch?v=p13k7ctpj22

  • Kirakók:

https://www.jigsawplanet.com/Andineni81?rc=upuzzles&ts=k%C3%B6zleked%C3%A9s

  • Matematikai játék:

https://wordwall.net/hu/resource/31281806

Fotóalbum https://www.youtube.com/watch?v=OgPDSzDHajo

Fénymásol a csapat a digitális témahéten https://www.youtube.com/watch?v=MfmwCPmZTHY

Számítógépes játékok a mindennapokbanhttps://www.youtube.com/watch?v=QpmcRG6lAIw

Rajzpályázat (Így közlekedtek Ti!) a digitális témahétenhttps://www.youtube.com/watch?v=2eYNYzv-P2o

Torna JBL + biztonságos közlekedés gyakorlása a digitális témahétenhttps://www.youtube.com/watch?v=Z9s4Q5Vj4AU

Vizuális tevékenységeink a digitális témahétenhttps://www.youtube.com/watch?v=yleu8A0JbT4

Mobiltelefon és a DaVinci Kids alkalmazás a digitális témahétenhttps://www.youtube.com/watch?v=XT-Ra2bjU2w

Interaktív tábla ovisokkal https://www.youtube.com/watch?v=gFp520EKTqM

Ének-zene, rajzpályázat, mondóka és filmnézés a digitális témahéten https://www.youtube.com/watch?v=sWbW2OxkUoU

Bori a városban mese, melyet Zsófi néni írt és a Napsugár ovisok illusztráltak https://www.youtube.com/watch?v=s3sBnQNGFjQ

Rendőrnénik az oviban https://1drv.ms/u/s!AnpV3hsI3gf7g9M7bFS1LK3NUto75Q?e=dlV5vQ

Közlekedés és digitalizáció projekt

Animáció,
videó szerkesztés, vágás, zene: Mészárosné Ádám Andrea, óvodapedagógus