Játsszunk informatikát

„Játsszunk együtt informatikát” a Maglódi Napsugár Óvodában

Infokommunikációs technikai eszközök szerepe, és felhasználhatósága az óvodai nevelésünkben.

A mai világban meghatározó szerepet tölt be a telekommunikációs eszközök használata. Kellő mértékű használata az óvodai nevelés hatékonyságát növeli.

Óvodánkban a lehetőség adott, szinte minden gyermekcsoport rendelkezik Tv-vel, CD-lejátszóval, valamint  az 5-6 éves korú gyermekek csoportjában számítógéppel bővül a technika eszközök sora.

Egy interaktív tábla áll rendelkezésünkre, melyen Mészárosné Ádám Andrea óvodapedagógus mutat a gyermekeknek fejlesztő és okos játékokat,  nagycsoportosaink örömére.

A nevelési munkánk mindennapjaiba beilleszthető ezen eszközök használata.

TV, DVD, számítógép, interaktív tábla.

A fenti eszközök alkalmasak olyan vizuális ismeretek direkt közvetítésére, melyek aktivizálják a gyermekek érdeklődését, kiegészítik, színesítik a közvetíteni kívánt ismereteket.

A téma kiválasztásánál ügyelünk arra, hogy az anyag tömör, és lényegre törő legyen, időtartamban is illeszkedjen az adott korcsoport életkori sajátosságaihoz.

A digitális eszközök lehetőséget biztosítanak rövid ismeretterjesztő filmek beillesztésére a nevelés folyamatába. Ízelítőül: 12 hónap az erdőn, Gyöngyvirágtól- Lombhullásig, A kék bolygó sorozat, Cimborák sorozat, Magyarország nemzeti parkjai-ból csak részlet, Benedek a hóember,Házunk táján, Erdő mélyén, Vadvirágos réten, Háziállatok,vadállatok, Díszállatok akváriumban, kalitkában, terráriumban.

A DVD alkalmas még a pedagógusok által válogatott, egy-egy téma feldolgozásához jól illeszkedő képek vetítésére, valamint digitális fotók megjelenítésére. A vizuálisan közvetített képek tartósan bevésődnek a gyerekek emlékezetébe.

CD lejátszó, sztereó fejhallgató.

Óvodásaink a maguk előtt látott képek, és a hozzá tartozó hangok összekapcsolását gyakorolhatják a CD lejátszó, és a hozzákapcsolható öt sztereó fejhallgató segítségével egyénileg. Alkalmazott programjaink pl. állatok képeinek-, hangjainak, közlekedési eszközök képeinek-, hangjainak a beazonosítása, óvodásaink körében igen kedvelt tevékenység.

CD lejátszó

A CD lejátszó sztereó minőségben nyújt zenei élményt, megismertetve a gyerekekkel különböző zenei stílusokat, irányzatokat, komolyzenei műveket. Néhányat kiemelve ajánlani tudjuk minden családnak meghallgatásra:

Vivaldi: Négy évszak, Bartók: Este a székelyeknél, Prokofjev: Péter és a farkas, Saint-gaens: Az álatok farsangja, Ravel: Bolero, Smetena: Moldva, Kolompos, Tükrös, Kalamajka együttes, Halász Judit, Gryllus Vilmos stb.

Projektor

A projektorral vetített kép hatásában nyújt kiemelkedő élményt, magával ragadó, emlékezetes perceket szerezve a gyerekeknek. A faunát bemutató képsorok nagy hatást gyakoroltak gyerekekre, felnőttekre egyaránt, de ünnepeink, pl. Március 15.-i nemzeti ünnepünket is színesítettük korabeli felvételek lejátszásával, a toborzó tánc bemutatásával.

Számítógép

Az 5-6-éves korcsoportban napi szinten használhatják a gyerekek a számítógépet alapvetően fejlesztve a szem-kéz koordinációt.

Sokan itt sajátítják el a kezelésével kapcsolatos ismereteket, ez a lehetőség, egyenlő esélyt biztosít minden gyerek számára.

A számítógép az egyéni fejlesztésben fontos szerepet tölt be, önállóan, vagy segítséggel játékos feladatokat oldanak meg matematikai, környezeti, és zenei témakörökben.

Szívesen ajánljuk otthoni használatra is az óvodások számára készített programokat.

Interaktív tábla:

Színesíti a korszerű óvodapedagógiai módszertárát az óvodapedagógusnak, és élményt ad az óvodás gyermeknek.

Matematika témakörben:

  • Manómatek 1, Matematikai képesség fejlesztő 4-8 éves korig, Süni matek.

Környezet témakörben:

  • Ablak a világra: A Föld, Vadon élő állatok, Madarak,
  • Mini tél, Manó élővilág.

Zenei témakörben:

  • Manó muzsika

Egyéb:

  • Játszóház, Dzsungel könyve, Pinokkió stb.

Digitális fényképezőgép

A digitális fényképezőgép kiválóan alkalmazható kirándulási, kulturális élmények, foglalkozások alatt készített munkák, pillanatképek rögzítésére, majd ezen, tartalmak az idő múlásával újra felidézhetők, mélyebben rögzíthetők.

Az infokommunikációs technológia jelenléte nevelési rendszerünkben színesíti, kiegészíti az ismeretek átadási módját. Alkalmazásának gyakorisága az óvodás korú gyermekek életkori és egyéni sajátosságaihoz igazodva, optimális mértékben van jelen nevelésünk folyamatában.